+48 608 662 262  Telefon

Na czym polega leczenie zaburzeń nerwicowych

Czym są zaburzenia nerwicowe? Są to zaburzenia lękowe, które dotyczą nawet 30% populacji. Potocznie określane są mianem “nerwicy”. Jest to jedno z najbardziej powszechnych zaburzeń psychicznych, które objawiają się niezrozumiałym lękiem. Problem ten częściej spotyka kobiety niż mężczyzn i najczęściej występuje u osób w wieku 25-45 lat.
Jak rozpoznać zaburzenia nerwicowe i jakie są ich przyczyny?

obgryzanie paznokci

Objawy nerwicy

Do istotnych symptomów zaburzeń nerwicowych zaliczamy przede wszystkim: ogólny lęk, zaburzenia pamięci, koszmary, niepokój, problemy ze snem, ogólne zmęczenie, nadpobudliwość oraz zaburzenia dysocjacyjne.
Oprócz tego pojawiają się objawy somatyczne, takie jak m.in.:

• kołatanie serca,
  • duszności,
  • drżenie rąk,
  • wzmożona potliwość,
  • zawroty głowy,
  • bóle głowy,
  • suchość w jamie ustnej,
  • nudności.

Jakie są przyczyny nerwicy?

Trudno jest określić przyczyny zaburzeń nerwicowych, gdyż nie są one do końca znane i u każdego chorego zestaw czynników wywołujących nerwicę jest nieco inny. Wiadome jest, że osoba z objawami nerwicowymi utrzymuje normalny kontakt z rzeczywistością. Podejrzewa się, że nerwica najczęściej pojawia się u osób, które mają problemy emocjonalne, czyli na przykład u osób: przemęczonych; po silnych przeżyciach; po urazach psychicznych; u których wystąpił silny stres.
Rozwój zaburzeń nerwicowych zwykle związany jest z czynnikami psychologicznymi. Uwzględnić należy czynniki biologiczne, środowiskowe, społeczne czy kulturowe. Podczas rozpoznania zawsze trzeba brać pod uwagę złożoność przyczyn rozpatrywanych indywidualnie w przypadku konkretnego pacjenta.
Osoby cierpiące na zaburzenia nerwicowe przede wszystkim odczuwają lęk, który później manifestuje się nieprzyjemnymi objawami somatycznymi. Dodać należy przy tym, że organizm jest zdrowy, jednak pojawiają się różnorodne bóle i dolegliwości fizyczne, jak drżenie rąk i mięśni, uczucie braku tchu i gorąca itp. Objawy somatyczne dodatkowo potęgują przeżywany lęk, z którym pacjent nie potrafi sobie sam poradzić.
W zaburzeniach nerwicowych występują różne rodzaje lęków. Wspomnieć tutaj należy przede wszystkim o lęku ukrytym, w którym zaburzenia lękowe zmieniają się z czasem z przejawu w postać np. somatyczną. Inną kategorię stanowi nerwica natręctw, czyli zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. W tym przypadku mamy połączenie dwóch elementów: obsesji, czyli pojawiających się w świadomości natrętnych myśli, wyobrażeń, które powodują lęk i złe samopoczucie, oraz kompulsji, czyli powtarzających się, przymusowych czynności mających na celu wyciszenie odczuwanego lęku.

Leczenie nerwicy

Kompleksowe leczenie nerwicy, a właściwie zaburzeń nerwicowych, oparte jest na psychoterapii oraz lekach. W wielu przypadkach sama psychoterapia wystarcza. Podczas niej chory uczy się jak nie poddawać się atakom lękowym oraz jak zmienić swoje schematy myślowe. W czasie terapii osoba chora koncentruje się na przyczynach swojej choroby, jak i ćwiczy sposoby reagowania na sytuacje stresowe i lęki.
W niektórych przypadkach zdarza się, że nerwica jest w bardzo zaawansowanym stadium, przez co potrzebna jest terapia farmakologiczna przed rozpoczęciem psychoterapii.
Leczeniem nerwicy zajmuje się psychiatra, psycholog kliniczny, psychoterapeuta lub inny specjalista w zakresie zdrowia psychicznego. Rodzaj zastosowanej terapii zależy od charakteru objawów, ich nasilenia i zakresu powodowanego przez nie cierpienia. Najczęstszą formą psychoterapii jest terapia psychodynamiczna, poznawczo–behawioralna, farmakoterapia oraz nauka technik relaksacyjnych.
Jeśli szukają Państwo dobrego specjalisty, który pomoże w leczeniu nerwicy, to zapraszam do kontaktu! W moim gabinecie znajdą Państwo profesjonalną pomoc psychologiczną i potrzebne wsparcie.