+48 608 662 262  Telefon

Dlaczego należy leczyć nerwicę?

Nerwica to zaburzenie lękowe, które może pojawić się w każdym wieku zarówno u dzieci jak i osób dorosłych. W tym zakresie profesjonalną pomoc psychologiczną w Bydgoszczy oferuje Danuta Jaskólska psycholog kliniczny. Prowadzi psychoterapię indywidualną oraz grupową konsultację psychologiczną zarówno dla dzieci w wieku szkolnym jak i dorosłych.

ikona nerwicy

Częściej na nerwice chorują kobiety, która objawia się kołataniem serca, bólem brzucha, głowy, występują duszności. Neuroza ma szeroki zasięg o podłożu psychicznym, występuje na tle stresowym strach, poczucie lęku, dlatego w diagnostyce stosuje się określeń jako zaburzenie lękowe, ataki paniki. Objawami są również zaburzenia równowagi, drżenie rąk, potliwość i uderzenia gorąca. Dlatego w pierwszej kolejności udajemy się do lekarzy specjalistów, nie dopuszczając, że choroba ma podłoże psychiczne. Nerwice tak jak inne choroby psychiatryczne rozpatruje się jako schorzenie dziedziczone. Jeśli ktoś w rodzinie cierpiał na nerwicę, duże prawdopodobieństwo jest, że u niego również może wystąpić takie zaburzenie. Jedna z przyczyn zaburzeń lękowych jest stres, który mogą wywołać trudności finansowe, utrata bliskiej osoby lub utrata pracy.

​Statystyki podają, iż zespół lęku uogólnionego, występuje kilkakrotnie częściej u dzieci, których rodzice cierpią na nerwicę. Przyczynami mogą być niepowodzenia w szkole lub szykanowanie przez rówieśników. Nerwica natręctw to zaburzenie obsesyjno-kompulsywne, wykonywanie wciąż tych samych czynności, występowanie natrętnych myśli, od których ma swą nazwę. Nerwica lękowa, czyli zespół lęku uogólnionego powoduje, że osoby cierpiące na to schorzenie mają problem z koncentracją, mają poczucie zagrożenia, niepewność, niecierpliwość, fobie. Nerwica depresyjna powoduje obniżenie nastroju. Nie ma jednej przyczyny zaburzeń nerwicowych, na ogół cierpią na nią osoby z niską samooceną oraz te, które dążą do perfekcji. Nie zawsze chory może poradzić sobie z obowiązkami, przerastają go możliwości w dążeniu do osiągnięcia założonego celu.

Leczenie nerwicy

Nerwica jest chorobą i dlatego należy ją leczyć. Z pomocą może przyjść lekarz psychiatra, który na podstawie wywiadu medycznego podejmie leczenie. Głównym elementem leczenia jest psychoterapia, podczas której pacjent uświadomi sobie przyczynę lęku i podejmie wolę walki. W zależności od stopnia zaawansowania choroby stosuje się psychoterapię i leczenie farmakologiczne. Metodą terapii w leczeniu nerwicy jest metoda behawioralno-poznawcza. Najczęściej stosowana przez psychologów u dzieci i młodzieży. Często stosuje się również terapię rodzinną, która ma na celu ustalenie przyczyn zaburzeń. Prowadzona indywidualnie lub w grupach. Grupowa terapia daje możliwość budzenia zaufania do drugiego człowieka, nabycia umiejętności społecznych. Wielu psychiatrów uważa, iż psychoterapia jest podstawową metodą w leczeniu zaburzeń nerwicowych. Jeśli występują pierwsze objawy zaburzeń lękowych, należy skorzystać z porady dobrego psychologa, gdyż nieleczone będą się pogłębiać.

​W przypadku nasilających się objawów depresyjnych można zastosować leczenie farmakologiczne, poprzez leki psychotropowe lub nasenne. Pomogą one złagodzić objawy i poprawić jakość życia pacjenta. Nerwica powoduje, że chory wycofuje się z życia społecznego, zamyka w domu, rezygnuje ze swoich pasji. Specjaliści zalecają jako terapię wspomagającą wysiłek fizyczny, na rozładowanie napięcia, ale również pomocna może być medytacja, joga. Na obniżenie poziomu stresu w mniej zaawansowanym stopniu choroby pomagają preparaty ziołowe melisa, rumianek, dziurawiec jako napary lub w postaci tabletek nervomix, valerin, nervosol lub płynnej neospasmina, nervosol. Nieleczona nerwica prowadzi do niszczenia więzi międzyludzkich, utraty chęci do egzystencji, a nawet do sięgnięcia po używki jak narkotyki czy alkohol. Należy ją leczyć, aby dana osoba nie zniszczyła sobie życia.